TCM: Místo víček sbírejme třeba lístky hlohu

Špičky a VIP osobnosti, působící v oboru Tradiční čínské medicíny, se sešly včera ve sněmovně. Nikoli nad zákony, ale také nad důležitými vědeckmi tématy. Pod záštitou ministra zdravotnictví se tam konala konference, zabývající se možnostmi synergie mezi západní a tradiční čínskou medicínou (TCM). U nás je to jarní kvítek v zahradě zdraví prospěšných a podporujících bylin. Čas půjde dál, je otázkou, zda zrání a pěstění oněch možností přinese plody.

Sešlost to byla náramná: Univerzity zvučných jmen, osobnosti, významné ústavy, školy, instituce z významných států a měst. Prezentace jednotlivých expertů ukázaly to, čemu se v zahraničí věnují vědecké týmy, výzkumné ústavy a renomovaná centra.

Souhrn jmen, poznatků a informací z tohoto pracovního dne by snad nejlépe podala menší kapesní encyklopedie. Přednášky se týkaly farmacie, přírody, biochemie, pojišťovnictví, legislativy a souhrnně samozřejmě především medicíny. Podrobněji o programu píšeme jinde.

Co můžeme konstatovat?

Vědecké projekty a modely zřejmě jen tak nedoženeme. Není to ale povzdech, spíš úvaha, zda se nemáme soustředit jednak na podporu těch fungujících, probíhajících nebo startujících v zahraničí, a potom na přípravu domácí klientely. Instituce jako Cambridge University a další jsou jistě zárukou, že náš vklad bude zhodnocen a o výsledku se dozvíme včas a pravdu. Jako odběratelé.

Je třeba ovšem předejít jakémusi syndromu vzdálení se akademického světa od běžné potřeby a cílových skupin – pro obé přece vznikl, je určen a pěstován. Zahledění se do vlastní vědokrásy dá snadno zapomenout na původní poslání: TCM je připravená pro lidi, kteří ji potřebují. Můžeme podpořit zahraniční výzkum a vývoj, přebírat výsledky. Musíme je ale hlavně aplikovat, to je smysl investice.

A tady narážíme. Dnešní konference se zajisté tímto domácím problémem nezabývala. Ale domyslíme-li, že například ČLK vzdělávání lékařů v metodách TCM zakazuje, že čínští lékaři tady nemohou mít ani krátkodobou praxi, že v TCM vzdělaní lékaři vlastně nesmí v prostorách nemocnic a zdravotnických zařízení tyto metody použít, že pojišťovny prakticky nemají jak připravit odpovídající produkt pro klienty, že vzdělávání v TCM je zásadně mimosystémové, improvizované, nekompaktní a záleží jen na osobní invenci, vytrvalosti, kontaktech a kouzlu osobnosti hlavního učitelského guru, je to zarážející. Proti úrovni TCM a alternativ v Jižní Koreji, Japonsku, Izraeli, USA, Velké Británii a samozřejmě Číně jsme takovou Biafrou zdravotní péče.

Přebírat vědomosti, studie a zkušenosti ze zahraničí, a zárověň tamní výzkumy podpořit, je, zdá se, jediná cesta, jak to, co je užitečné a přínosné, implementovat do našeho zdravotního systému. Úkol pro odborníky, lékaře, politiky, legislativce, ekonomy, manažery. Zaučit a vzdělat praktiky z lékařských i nelékařských profesí. Úkol pro státní správu, neziskovky, oborové a profesní skupiny.

A hlavně: seznámit veřejnost s tím, co se to vlastně děje. Že všichni, kdo to umí, se každý ve svém segmentu podílí na vytvoření systému, který bude sloužit pro prevenci i léčbu dostupnými, méně nákladnými a přirozenými metodami a prostředky. Využije tak tisíciletí ověřované metody moudrými předchůdci, zkušenosti z dlouhodobě sledovaných účinků. Jako doplněk klasické medicíny, který má minimální nebo žádné vedlejší účinky, nezatěžuje organizmus, neruinuje finanční základnu. Netřeba sbírat víčka, ale třeba lístky hlohu.

Tomu všemu pomůže především, a nejefektivněji, odpovídající komunikace směrem k odborné, studující i laické veřejnosti. Vyvolat zájem a potřebu korektními a fundovanými informacemi, profesionálně podávat problematiku, vybírat odborníky, tvořit nástroje garance, orientace a možnosti výběru. Pro všechny v začátku zmiňované skupiny expertů by mělo být samozřejmě pracovat s mediátorem – partnerem, který umí spojit leckdy vzdálené obory a osobnosti, prolnout ještě ne zcela zpracovaná témata, formulovat nabídku. A kvalitní, fundovaný obsah spolehlivým kanálem nasměrovat tam, kde je ten nejdůležitější: informovaný, rozvážný a připravený klient, zákazník a pacient, vyslovující poptávku.

Jak řekl moderátor kulatých stolů dnešního semináře, doktor Jan Růžička – to nejdůležitější, pro všechny obory zabývající se TCM, je marketing (volně citujeme!). My dodáme: a komunikace. Všechno půjde rychleji a efektivněji, přesněji a bezpečněji, pokud budeme vědět, kde se ptát, na co a koho.

Správné odpovědi od nejlepších odborníků rádi přineseme. Od pacientů víme, že a JAK na to čekají. Možnosti synergie západní a TCM u nás zatím tušíme, možná si je umíme představit. Ale docela určitě potřebujeme, aby se výsledky této synergie staly co nejdřív samozřejmou skutečností.

Vitruvian_man1


Warning: Use of undefined constant rand - assumed 'rand' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /www/doc/www.tcmrevue.cz/www/wp-content/themes/ribbon/single.php on line 35